مهمترین منابع آلوده کننده آب های زیر زمینی شامل ورود فاضلاب های خام بهداشتی(شهری و...)

تصفیه آب هما - 09157155007


در بین صنایع مختلف وابسته به رنگ ، صنایع رنگرزی و چاپ نساجی نیاز فراوانی به آب دارد و تخمین زده می شود که برای تولید هر تن پارچه تکمیل شده بطور متوسط 100 متر مکعب آب مصرف می شود.
سالانه 700 تن مواد رنگزای آلی از بخش های مختلف شیمیایی وارد پساب ها می شود که با توجه به پایداری بالای شیمیایی، سمیت و تجزیه بیولوژی پایین، آلودگی آبهای سطحی را به دنبال دارد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ، دکتر علی رضا تهرانی بقا با اشاره به آلودگی پساب ها در صنایع رنگرزی افزود:
در بین صنایع مختلف وابسته به رنگ ، صنایع رنگرزی و چاپ نساجی نیاز فراوانی به آب دارد و تخمین زده می شود که برای تولید هر تن پارچه تکمیل شده بطور متوسط 100 متر مکعب آب مصرف می شود.
وی اظهار داشت:‌ در طی فرآیند های رنگرزی و تکمیل پارچه نیز مقادیر زیادی از مواد مختلف (مواد رنگزا، شوینده، اسید، قلیا، نمک و ...) وارد پساب می شود که آلودگی شدید منابع آبی را به همراه دارد و براساس آمار بطور متوسط هر سال در حدود هفت هزار تن از انواع مواد رنگزای آلی وارد کشور می شود.

وی ادامه داد: با فرض اینکه 10 درصد مواد رنگزا بطور متوسط پس از فرایندهای تکمیلی نساجی وارد پساب ها شود انتظار می رود سالانه 700 تن مواد رنگزای آلی وارد پساب ها شده و باعث آلودگی آبهای سطحی شود.
تهرانی بقا در ادامه با اشاره به برگزاری همایش رنگ و پوشش در 25 آبان ماه گفت: دراین همایش تمام چالش های پیش روی صنعت رنگ بررسی می شود.

تهرانی بقا در ادامه با اشاره به اینکه سالانه هشت هزارتن حلال تنها توسط صنایع خودروسازی وارد محیط زیست می شود گفت: آمار تولید خودرو در ایران بیش از یک میلیون دستگاه گزارش شده و اگر فرض کنیم که هر دستگاه خودرو در حدود 20 کیلو گرم رنگ نیاز دارد و 30 تا 40 درصد این رنگها را انواع حلال های مورد نیاز تشکیل بدهند، می توان انتظار داشت که حداقل شش تا هشت هزارتن حلال سالانه تنها توسط صنایع خودرو وارد محیط زیست شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بر اساس آمار موجود مصرف سرانه رنگ های ساختمانی در ایران در حدود سه تا 3/5 کیلو گرم عنوان شده است که با توجه به جمعیت 70 میلیون نفری کشور بالغ بر 210 هزار تن رنگ ساختمانی در کشور استفاده می شود که با فرض وجود 30 تا 40 درصد حلال در رنگ اولیه و حتی با صرفنظر از میزان حلال مورد استفاده در موقع اعمال رنگ می توان گفت 63 تا 84 هزار تن حلال در موقع اعمال رنگ های ساختمانی وارد هوا می شود.

عضو هیات علمی و مدیر گروه رنگ و محیط زیست پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ خاطر نشان کرد: مصرف بالای رنگ، حلال و مواد شیمیایی علاوه بر اینکه باعث افزایش هزینه های تمام شده فرآیند اعمال رنگ می شود می تواند مشکلات محیط زیستی زیادی را به همراه داشته باشد که این مسائل و راهکارهای پیشنهادی آن در دو همایش بین المللی در زمینه رنگ و پوشش 25 لغایت 27 آبان 1388 در سالن وزارت کشور بررسی می شود.

به گفته مدیر گروه رنگ و محیط زیست پژوهشگاه، مشکلات محیط زیستی صنایع رنگ از موارد مورد توجه متخصصان و دست اندرکاران این صنعت است و با توجه به دغدغه های زیست محیطی، مقررات به طور مرتب سخت گیرانه تر می شوند از این رو باید بدنبال راهکارهای مناسب برای پیشگیری و کاهش آلودگی ناشی از این صنایع بود.

وی با بیان اینکه مشکلات محیط زیستی این صنایع را می توان به دو بخش کلی آلودگی هوا و آلودگی آب طبقه بندی نمود افزود: هر دو این موارد در نهایت باعث آلودگی خاک می شود.
تهرانی بقا با بیان اینکه در مورد سایر صنایع رنگ نیز وضع به همین صورت است اظهار داشت: البته شاید آلودگی ناشی از مصرف انواع حلال ها در صنایع رنگ در مقایسه با مصرف روزانه حدود 67 میلیون لیتر بنزین در کشور (سالانه 7/3 میلیارد لیتر) بسیار کم و ناچیز جلوه کند ، ‌اما نباید فراموش کرد که استفاده از حجم زیاد حلال که بخش عمده آن بصورت ترکیبات مضر و سمی وارد هوا می شود می تواند آلودگی موضعی شدید در محل استفاده ایجاد کند.
وی اظهار داشت: در هر حال مسائلی نظیر آلودگی محیط کار، دغدغه ها و قوانین محیط زیست، استانداردهای مختلف زیست محیطی وکنترل کیفیت همگی عواملی است که متخصصان، تولید کنندگان و متولیان امر را برای یافتن راهکارهای مناسب کاهش آلودگی بسیج کرده است.
وی افزود: مصرف بالای رنگ، حلال و مواد شیمیایی علاوه بر اینکه باعث افزایش هزینه های تمام شده فرآیند اعمال رنگ می شود می تواند مشکلات محیط زیستی زیادی را به همراه داشته باشد و برای مقابله با این مشکلات، متخصصان همواره بدنبال کاهش مصرف حلال هستند.

تهرانی بقا ادامه داد: امروزه جایگزینی رنگ های پایه حلال با رنگ های آب پایه و یا بهینه سازی نحوه پوشش از جمله راهکارهایی است که مورد توجه ویژه صنایع قرار گرفته اند ، نصب سیستم های تصفیه هوا نیز می تواند در محیط های کاری که با حجم بالایی از ترکیبات شیمیایی فرار نظیر حلال ها سر و کار دارند تا حد زیادی باعث کاهش آلودگی شود.

وی تصریح کرد: گروه رنگ و محیط زیست پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ در حال حاضرتحقیقات زیادی را برای یافتن روش های بهتر برای کنترل و کاهش آلودگی ها به کار گرفته، در این راستا دو روش مختلف استفاده از" اُز‍‍ُن"‌ و پرتو دهی ماوراء بنفش"‌ و " استفاده از فناوری فنتون برای رنگبری از پساب ها"‌ در همایش بین المللی رنگ و پوشش های خودرویی ارائه می شود.

وی توضیح داد: این روشها اگرچه راندمان رنگبری بسیار بالایی در حد 100تا 95 درصد دارد، اما باز هم نمی تواند باعث از بین رفتن کل آلودگی موجود شود و باید تحقیقات برای یافتن راههای تکمیلی ادامه یابد.
وی در پایان از برگزاری دو همایش بین المللی رنگ و پوشش و همایش بین المللی پوششهای خودرویی از 25لغایت 27 آبان 1388 در سالن وزارت کشور خبر داد که طی آن مباحث محیط زیستی وابسته به صنایع رنگ توسط اساتید این رشته مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
“ مهمترین منابع آلوده کننده آب های زیر زمینی شامل ورود فاضلاب های خام بهداشتی(شهری و خانگی) و فاضلاب های صنعتی یا پساب های تصفیه شده غیر استاندارد به محیط های پذیرنده در آب های سطحی و زیر زمینی است. تهران - مدیرکل امور آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: م ”


========================

تولیدی و بازرگانی هما
اولین و بزرگترین تولید کننده و طراح فیلتر های پلی پروپیلن، نخ تابیده ، فیلترهای کربنی و خاص

و

تنها نماینده انحصاری دستگاه تصفیه آب Sure Life در ایران
ما اولین تولید کننده فیلتر در ایران هستیم هدف ما جلب رضایت شما و تضمین کیفیت میباشد